Kim De Waele heeft interessant beeldmateriaal geïntegreerd in een natuurles tijdens haar stage 5e leerjaar ! Het thema "de bloedsomloop" is geen gemakkelijk lesonderwerp, maar aan de hand van een videofragment maak je dit onderwerp goed duidelijk! Visuele beelden zijn bij deze thema's een dankbare schat!
De website http://www.schooltv.nl/ is een goede bron voor het vinden van beeldmateriaal, geschikt voor de lagere school. Voor de kinderen is het ook aangenaam om via deze weg de inhoud te leren. Zij zijn ook vaak erg geboeid in het lesonderwerp als je gebruik maakt van deze werkwijze. Enkel mag je de mondlinge taak van de leerkracht niet weglaten. Een goede mondelinge voorbereiding voor informatie te geven en vragen te beantwoorden zijn noodzakelijk. Berust niet enkel op de video! Ik ben alvast een voorstander als je het mediamateriaal op een goede manier gebruikt!
maandag 18 mei 2009
zaterdag 16 mei 2009
Webquest techniek
Graag wil ik feedback geven op de webquest van Phyllis Van Duyse. Het onderwerp van haar IP is techniek. Ik vind het heel slim van haar om dan ook een webquest op te bouwen over dit thema. Het is een ruim thema, dus je moet vooraf een goed onderdeeltje uitkiezen. Ik vind dat ze er echt iets leuk van heeft gemaakt. De opdracht is uitdagend en motiverend opgesteld voor kinderen van de derde graad!
Verder is de webquest goed ingedeeld en ze volgt alle stappen grondig. De vraagstelling is goed gericht op het niveau van de kinderen. Daarbij heeft we voor een leuke webmaster gezorgd die de kinderen aanspreekt en boeit. Ik vind het ook leuk dat de toren een uiteindelijk doel heeft, namelijk het dragen van een houten blokje. Dit maant de leerlingen zeker aan om na te denken over de structuur en de stevigheid van de toren!
De kinderen kunnen met deze webquest zelfstandig aan de slag en daarbij is het ook nog leuk om het thuis nogmaals uit te voeren. Goed werk Phyllis!
Verder is de webquest goed ingedeeld en ze volgt alle stappen grondig. De vraagstelling is goed gericht op het niveau van de kinderen. Daarbij heeft we voor een leuke webmaster gezorgd die de kinderen aanspreekt en boeit. Ik vind het ook leuk dat de toren een uiteindelijk doel heeft, namelijk het dragen van een houten blokje. Dit maant de leerlingen zeker aan om na te denken over de structuur en de stevigheid van de toren!
De kinderen kunnen met deze webquest zelfstandig aan de slag en daarbij is het ook nog leuk om het thuis nogmaals uit te voeren. Goed werk Phyllis!
Leerstof: De haven van Antwerpen
In het vijfde leerjaar gaf ik les over "de haven van Antwerpen". Alle aspecten van de haven kwamen aan bod: de schepen en andere transportmiddelen, de sluizenwerking, oriëntatie, beroepen,...
Bij onderwerpen zoals deze is ICT-gebruik tijdens je voorbereidingen een must. Je stelt werkblaadjes op, je zoekt naar gepaste prenten, werking van een sluis kan je via de pc duidelijk overbrengen i.p.v. een bordschets, enzovoort.
Bijvoorbeeld deze site maakt duidelijk hoe een sluis werkt: SLUIS.
Ook dit filmpje is erg bruikbaar geweest:
werking van een sluis
Publish at Scribd or explore others:
Werkblad Les 1 Haven Publish at Scribd or explore others:
Ik was zeer tevreden van deze geslaagde lessen, mede dankzij ICT die dit allemaal mogelijk maakte.
vrijdag 15 mei 2009
Webquest Portugal
Ik heb samen met Sofie Van Royen een webquest gemaakt over Portugal!
Het is een webquest gericht voor kinderen van het basisonderwijs voor de derde graad en voor kinderen van het secundair onderwijs voor de eerste graad. De kinderen kunnen er zelfstandig mee aan de slag!
De kinderen werken in groepjes per 2, gedurende 2 namiddagen en creëren een originele, zelf ontworpen reclamebrochure over Portugal.
Het is een webquest gericht voor kinderen van het basisonderwijs voor de derde graad en voor kinderen van het secundair onderwijs voor de eerste graad. De kinderen kunnen er zelfstandig mee aan de slag!
De kinderen werken in groepjes per 2, gedurende 2 namiddagen en creëren een originele, zelf ontworpen reclamebrochure over Portugal.
Abonneren op:
Posts (Atom)